Neschválené predvolebné vyhlásenie z r. 1998

Autor: Jozef Mikloško | 9.3.2012 o 23:05 | (upravené 9.3.2012 o 23:33) Karma článku: 9,73 | Prečítané:  850x

Po temer 4 rokoch mečiarizmu sa schyľovalo v r. 1998 k voľbám. Členovia komisie Iustitia et Pax pri KBS (najmä Marián Prachár, Jozef Mikloško a Karol Pastor) s cieľom zmobilizovať ľudí pripravili v septembri 1998 vyhlásenie, o ktorom pre nedostatok času už komisia nerokovala. Voľby 25.-26.9.1998 vyhralo HZDS, ale nezostavilo vládu a loď zvaná Slovensko sa otočila o 180 stupňov. Vyhlásenie nebolo nikdy publikované, aj v predvečer volieb 2012 je aktuálne.

Sme si vedomí dôležitosti a historického významu blížiacich sa parlamentných volieb, ktoré silno ovplyvnia našu budúcnosť a na čelo štátu postavia ľudí, ktorí dovedú Slovensko do tretieho tisícročia. Uvedomujeme si, že výsledkom vlády za posledné štyri roky je rozštiepenie a vzájomné odcudzenie občanov. Neustále vyhľadávanie vinníkov a vyvolávanie politickej nenávisti získava stále viac formu "triedneho boja", smutne známeho z čias totality. Súčasný vývoj nám pripomína voľby v roku 1946, po ktorých nastala situácia, ktorá tragicky dlhodobo ovplyvnila životy našich občanov. Komisia Iustitia et Pax pri KBS prosí slovenských biskupov, aby po vlastnom uvážení informovali kňazov a veriacich s myšlienkami tohto vyhlásenia. Cirkev na Slovensku súhlasí s tézou, že kresťania a teda aj biskupi a kňazi, sú tiež zodpovední za veci verejné. Protikladné verejné postoje kňazov a nejednotnosť v hodnotení súčasnej vážnej situácie, od pasivity, nezáujmu, tolerancie, až po podporu neserióznych a nekompetentných ľudí, svedčia však často o opaku. Odhliadnuc od individuálnych dôvodov, ako je konzervatizmus, tradicionalizmus, autoritarizmus, pohodlnosť a ustráchanosť, príčiny treba vidieť aj v absencii teologických dôvodov, buď ešte nenadobudnutých, alebo už zabudnutých. Pred dôležitými udalosťami, akými sú pre budúcnosť nášho národa a cirkvi voľby, pripomíname teologické dôvody tejto tézy. Výzva kňazom Fundamentálny teologický dôvod vyjadruje téza: "čím mystickejší - tým viac spoločensky angažovaný". Kňaz má byť skutočným mystikom, má poznať, nasledovať a podobať sa Kristovi a to tak skutkami, ako aj hlásaním jeho programu. "Duch Pána je nado mnou... Poslal ma oznámiť zajatým, že budú prepustení, slepým, že budú vidieť, utláčaných prepustiť na slobodu." (Lk 4, 16-20). Kristus pokračuje v postojoch a duchu jednania Boha Starého zákona, ktorý nestojí stranou od problémov jednotlivcov a spoločnosti: treba odstraňovať hriechy, ktoré volajú do neba - krv Ábelovu, krivdu vdov, nespravodlivú mzdu. "Boh videl utrpenie svojho ľudu v Egypte, počul jeho volanie a zostúpil , aby ich vyslobodil..." (Ex 3, 7-10). Obrazy Biblie teda svedčia o politickom jednaní Boha. Spoločenská angažovanosť je preto mierou kvality viery každého kresťana. Ten, kto ospravedlňuje hriešnika, ohrozuje jeho aj svoju večnosť. Nejde len o súčasnosť a budúcnosť človeka na tomto svete, ale aj o jeho spásu. Čo je pre spásu osožné a čo ju ohrozuje, nám pripomína hlas svedomia. Hodnotenie spoločenského konania potom nie je len vecou politického názoru alebo osobných sympatií, je to hlavne vec svedomia. Zodpovednosť za konanie iných, pred vlastným svedomím a večnosťou jasne a záväzne, aj pre kňazov, učí Učiteľský úrad cirkvi v Katechizme pre katolícku cirkev (KKC) v par. 1868-9: Par. 1868: Hriech je osobný skutok. Okrem toho máme zodpovednosť za hriechy, ktoré spáchali iní, keď s nimi spolupracujeme: - keď sa na nich priamo a dobrovoľne podieľame, - ak ich rozkážeme, k nim radíme, chválime alebo schvaľujeme, - ak ich zakrývame alebo im nezabránime, - ak ochraňujeme tých, ktorí páchajú zlo. Par. 1869: Hriech robí z ľudí spoluvinníkov druhých a spôsobuje, že medzi nimi vládne žiadostivosť, násilie a nespravod1ivosť. Hriech vedie ku vzniku spoločenských pomerov a inštitúcií, ktoré sú v rozpore s Božou dobrotou. "Hriešne štruktúry" sú výrazom a dôs1edkom osobných hriechov. Navádzajú svoje obete k tomu, aby podobne kona1i zlo. V súčasnosti nemožno popierať fakt vyplývajúci z objektívnych analýz, že spoločenská situácia na Slovensku je zlá. Svedčia o tom také skutočnosti, ako: neochota riešiť organizovaný zločin, vytváranie vrstvy boháčov, neochota riešiť sociálne problémy, amnestovanie zločincov, rozvracanie morálnych hodnôt, umelo vyvolávaná národnostná nenávisť, odmietanie rozhodnutí Ústavného súdu. Podľa týchto teologických zásad platí, že kto podporuje, volí, alebo zastáva dekadentné spoločenské štruktúry, alebo ich toleruje, mlčí pri nich a ostáva v pasivite, pácha "cudzí hriech", ktorý ničí integritu a vierohodnosť každého človeka - aj kňaza. Je teda povinnosť kňazov angažovať sa a evanjelizovať aj pred voľbami. Výzva kňazov veriacim Angažovanie sa za veci verejné, treba z doterajšieho chápania väčšiny veriacich, ako veci, ktoré nepatria k ich náboženskému životu, teologickými argumentmi prekvalifikovať na vážne a osobné otázky svedomia každého kresťana, ktorý sa chce podieľať na sviatostnom živote cirkvi a prijímať jej požehnanie. Zo skúsenosti vieme, že na Slovensku väčšinu veriacich z ich postojov nevyrušia cirkevné slávnosti, zbožné kázne, ani fundované teologické prednášky. Pre väčšinu sú však dôležité služby a požehnania, ktoré im cirkev bez vážnejších podmienok ponúka. Zdôrazňujeme, že kto zotrváva vedome a dobrovoľne v páchaní "cudzieho hriechu", sám sa vylučuje zo spoločenstva účastného na dobrách cirkvi. Veriaci a aj kňazi sa musia vrátiť k jasnej reči Evanjelia, kde "áno" bude "áno" a "nie" bude "nie". Nemožno slúžiť Bohu a diablovi. Pred voľbami treba vysvetľovať veriacim tieto zásady: - Každý kresťan je povinný starať sa o verejný život a reagovať na dobro a zlo v živote spoločnosti. - Neúčasť na voľbách je útekom pred zodpovednosťou a je spoluúčasťou na cudzom hriechu. - Občianske a kresťanské svedomie nás zaväzuje hlasovať za kandidátov hodných dôvery, ktorých máme posudzovať podľa skutkov, nie podľa slovných vyhlásení, aj keby boli prednesené akokoľvek presvedčivo. - Zbožnosťou nemožno nahradiť zodpovedné spoločenské konanie, ktorým sa zlo odmieta a dobro presadzuje. - Kto podporuje a schvaľuje štruktúru, ktorá dokázateľné pácha zločiny a neprávosti, dopúšťa sa cudzieho hriechu a vylučuje sa zo sviatostného života cirkvi. - Kresťan svoju vieru uznáva nielen slovami ale ju podporuje aj skutkami, preto treba voliť len tých politikov, ktorí konajú tak, ako hovoria. - Veriaci kresťan nemá pripisovať Božie vlastnosti žiadnemu človekovi. Zbožňovanie štátnej moci a jej reprezentantov je hriechom proti 1. prikázaniu.
Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Stálicou maďarskej politiky na Slovensku je Béla Bugár

Maďarskú menšinu na Slovensku reprezentujú v podstate od roku 1989 tie isté tváre.

KOMENTÁRE

Vyčerpá sa s Ficom III Bugárov kredit?

Most-Híd je taký baleťák na hrane.

TECH

Lysohlávky pomohli pacientom s rakovinou

Látka dokázala odhaliť pacientom nový zmysel života.


Už ste čítali?