Máme kandidáta na Oscara!

Autor: Jozef Mikloško | 13.3.2014 o 23:25 | (upravené 13.3.2014 o 23:32) Karma článku: 16,90 | Prečítané:  3141x

Na pozadí nádhernej panorámy Tatier po dlhej rovnej ceste vrčí Tatrovka plná starých tehál a plechov. Nesie ich z búračky do osady tým, kde majú domovy horšie, „ako môj pes búdu". Vynikajúci film „Všetky moje deti" českého režiséra Ladislava Kaboša ponúka asi jedine možný návrh riešenia problémov Rómov, s ktorými si nevie rady celá Európa. Vychádza z dlhej skúsenosti farára Mariána Kuffu zo Žakoviec, ktorého prostou metódou je láska k všetkým, aj k rómskym deťom, rodinám, neschopným a nezodpovedným rodičom.

 katyd.cz

Atmosféra vás chytí od začiatku. Treskúca zima a sneh, hladní psy zavíjajú, občas sa objaví  zababušený človek, z komínov búd sa dymí - čierny prezrádza, že pália pneumatiky. Z okien zízajú deti. V lete sa zasa leje dážď. Zomrelo dieťa, farára čakajú vystrašení a šokovaní rodičia. Včera tu ešte bolo, dnes už nie je a nebude. Zostal iba hrobček na cintoríne.

Chudoba, alkohol, nezamestnanosť, život na podpore, bitky, cigarety, nevzdelanosť, nezodpovednosť, hlas krvi, aj chabá snaha o zmenu. Voda sa valí potokom, slúži na pitie, varenie, umývanie a pranie. Otec má rád svojich veľa detí, ale sa nevie o nich postarať.

Film rozpráva o živote Rómov. Prelínajú sa krátke príbehy, ťažko by ste ich vymysleli. Družka v 14 rokoch otehotnela, druha odsúdili do väzenia, vzala to na seba a išla na rok sedieť. Odvtedy majú deväť detí. Čo môžu v tme a zime večer doma robiť?

Iná žena rozpráva, že jej druh je dobrý, má ho rada, iba raz ju zbil a zlomil nohu.

Láskavé oči matky zasa varia kŕdľu detí akési črevá. Keď si na nich pochutnávajú, žena rozpráva, ako má deti rada, stará sa o nich, ukazuje vyžehlené prádlo. Z podpory si odkladá, aby mala  denne na jedlo, aj pre najmenšie, ktoré čaká.

Zdatný Róm s úsmevom konštatuje, že mu v noci zmizlo desať sliepok, iba päť zostalo. Darovaný štrk na murovanie sa predal, treba dať druhý. Otec sa teší zo starého televízora, keď sa pokazí, farár zoženie ďalší. Slepá, voľakedy pekná žena, po mozgovej príhode sa zamýšľa nad svojim stavom, starký ju dopĺňa. Pri oprave strechy s úsmevom povie, že teraz by aj on už mohol zomrieť.

Zachytený je požiar búdy so zhorenými ľuďmi, potkany v izbe medzi deťmi, varenie obeda z ničoho. Muchy lozia po spiacom dieťati, iné od hladu nervózne hľadá prsia mamy.

Farár je dobrým hercom, spontánnym rozprávačom a komentátorom nečakaných situácií. Má autoritu, ľudí pochváli, výčitku uznajú. Všetci s ním súhlasia, ale často robia po starom. Farár nikoho nepresviedča, nepreťahuje na vieru, nezatracuje, neobviňuje. Pomáha tam, kde je to potrebné. Vie, že keď jednej pomôže, na desiatky osád nestačí. Ak chce vybaviť povolenie na stavbu búdy pre rodinu s 10 deťmi, potrebuje k tomu veľa papierov a pol roka čakania. Zhodí teda staré tehly z auta a o tri dni je búda hotová.

Aj keď sa rozdáva, naráža na prekážky, ohrozujú ho závidiaci ľudia. Pozná ich mentalitu, vtipne ju komentuje, predpovedá udalosti, ktoré sa stanú. Ak sú v starých latách klince, teší sa, že Rómovia ich budú musieť vytiahnuť. Ak zmizli štyri kladivá, nevadí, aspoň s nimi budú pracovať. Pri búračke zaznie poludňajší zvon, farár spustí „Pod tvoju ochranu sa utiekame". Ľudia na streche sa modlia, niektorí habkavo. Farár nevtieravo hovorí o Bohu, nemoralizuje, pripomína ľuďom, aby si pomáhali a nezávideli. U Rómov Boh boduje, ani sto kázňami by sa to nedosiahlo. Príklad je tu viac, ako chodenie do kostola. Potrebovali by sme stovky takýchto kňazov, rehoľníkov, sestry a dobrovoľníkov. Podľa farára Boh sa nepomýlil, keď nám poslal toľkých Rómov. Je to výzva, výčitka a pripomenutie, že zanedbané misie máme aj doma.

Najsilnejším záberom filmu je koncert pre farára. K modernému tancu sa pridala aj starenka na vozíčku, divoko ju vedie opatrovník. Vidno šibalstvo v jej očiach, aj radosť z „pohybu". Účinkujúci majú rytmus v tele, aj farár a dievka vo vysokých podpätkoch.

Film prináša autentické zábery, ktoré sa nedajú nacvičiť. Amaterizmus Rómov ho robí vierohodným. Sysifovská snaha farára má s pastoráciou duší, podľa dnešných zvyklostí, málo spoločné. Vie sa, že to farár nemá ani v Cirkvi ľahké. Mnohí ho nechápu a závidia mu - o tom tu nezaznie ani slovo.

Film je  profesionálnou prácou, kamera a a strih sú perfektné. Koho nechytí za srdce, asi ho nemá. Za mesiac ho videlo asi 14 tisíc divákov. Najprv ho premietali nesmelo, teraz ho hrajú všade, na lístky sa čaká.

Občas kamera zabehla do Žakoviec, v ktorých pred rokmi dal miestny farár  Kuffovi metlu, aby s ňou začal prácu. Odvtedy tam vybudovali domy, ubytovne, kaplnku, hospodárstvo - kone, kravy, ovce, sliepky, aj pštrosy sa motajú po dvore. Obyvatelia sú bývalí bezdomovci, domováci, aj väzni, prostitútky, zdravotne postihnutí - farárove deti. Film o týchto ľudských osudoch by bol tiež zaujímavý.

Na riešenie rómskej problematiky neúspešne tečú milióny. Kuffa bez  projektov EÚ, z ktorých sa polovica stratí cestou, bez mimovládnych organizácií s veľkou réžiou, ktoré všetko vedia a kritizujú, bez nadácií a sponzorov predstavuje fungujúcu metódu. Hore na každom novom domčeku o jednej miestnosti je veta zo Zdravasu. Na konci sú tieto slová temer nečitateľné, ale ich obsah zostáva v našich srdciach. V závere však ide Tatrovka do veľkej hmly, ani Tatry nevidno.

Kvapka vody na horúci kameň. Zasyčala, ale mnohí si ju zapamätajú.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Stálicou maďarskej politiky na Slovensku je Béla Bugár

Maďarskú menšinu na Slovensku reprezentujú v podstate od roku 1989 tie isté tváre.

KOMENTÁRE

Vyčerpá sa s Ficom III Bugárov kredit?

Most-Híd je taký baleťák na hrane.

TECH

Lysohlávky pomohli pacientom s rakovinou

Látka dokázala odhaliť pacientom nový zmysel života.


Už ste čítali?