Hviezdy talianskej kresťanskej demokracie

Autor: Jozef Mikloško | 21.7.2014 o 12:06 | Karma článku: 4,72 | Prečítané:  830x

Dovolenka v Taliansku mi pripomenula starých priateľov, kresťanských demokratov (DC), s ktorými som sa v minulosti stretal. Boli pokračovateľmi diela Alcide de Gasperiho, zakladateľa spoločnej Európy. Boli to Páni Politici, ktorí 50 rokov tvorili históriu a úspešne viedli krajinu. Pripomínam 7- premiéra a 27-násobného ministra Giulia Andreottiho (+2013, http://jozefmiklosko.blog.sme.sk/c/179123/Giulio-Andreotti-ma-dnes-90.html), Angela Bernasolu, senátora a predsedu medzinárodnej Kresťanskej demokracie (+2001) a premiéra a mnohonásobného ministra Emilia Colombu (+2013), s ktorými som často diskutoval. Tu sa venujem iba rozhovorom, ktoré som mal s  Flaminiom Piccollim (+11.4.2000) a  Amintore Fanfanim (+1999).  

Senátor Flaminio Piccolli sa narodil v r. 1915, ako Alcide de Gasperi, v Trentine. Bol jeho blízkym spolupracovníkom, aj priateľom H. Kohla, ktorý ho pokladal za politika pokračujúceho v de Gasperiho duchu. Nazývali ho aj najkresťanskejším z DC. Po zavraždení Alda Mora v r. 1978 bol predsedom DC, 2x generálnym tajomníkom, 3x ministrom, v r. 1958-1994 poslancom, v r. 1979-1984 poslancom EP.

    Onedlho bude 20 rokov, čo som sa s ním stretol v sídle DC na Piazza Gesu v Ríme. V minulosti tam stálo veľa aut, karabinierov a ľudí, teraz po páde DC v r. 1992 po afére Tangentopoli, tam nebol nikto. Senátor ma čakal, veselý a zhovorčivý, mal dosť času. Povedal mi tieto zaujímavé myšlienky:

   - Vo vláde v r. 1990-92 si prežil dva šťastné roky, potom prišla hlúposť Západu, ktorá všetko pokazila. Ultraliberálne hospodárstvo, ku ktorému vás presvedčujú, je proti štátu. Štát musí pomáhať svojim chudobným častiam, u nás napr. juhu. Kresťanské sociálne doktríny nie sú proti intervencii štátu.  

   - Dnes najväčšiu nenávisť voči katolíckej cirkvi nemajú komunisti, ale liberáli, synovia Francúzskej revolúcie. Vo svete vrcholí boj diabla s cirkvou. Problémom cirkvi je, že má veľa slabých biskupov. V Európe treba vytvoriť Kresťanskodemokratickú úniu. Ak ju cirkev nepodporí, dostane sa sama do ťažkostí.

   - V Taliansku sa antiklerikálna nenávisť proti cirkvi obrátila aj proti DC. Procesy proti Andreottimu smerovali proti DC. Po 11 rokoch súdov bol oslobodený spod súdnej žaloby. Výčitka, že sa niekde v dave objal s mafiánom, bola absurdná.

   - Gorbačov sa mýlil, lebo bez rozvoja ekonomiky sa revolúcia nedá robiť. Západ by mal pomôcť Východu novým Marshalovým plánom. K agresivite v Bosne prispeli Angličania a Francúzi, ktorí podporovali Srbov.    

   Keď som sa v r. 2000 pripravoval na svoju misiu diplomata v Taliansku, dozvedel som sa, že senátor Piccolli zomrel a že môj prvý rozhovor s ním bol aj posledným.

   Mal som šťastie sa pozhovárať aj s bývalým predsedom DC a premiérom Amintore Fanfanim, aj o našej porevolučnej transformácii ekonomiky, ktorá vychádzala z ekonomických teórií Adama Smitha. Fanfani mi venoval niekoľko svojich podpísaných brožúr, aj text prednášky z Tokia z r. 1977 „Doktrína Adama Smitha a súčasná kríza.“ Konštatoval, že podľa Smitha:

 „Jednou z prírodných síl,  ktoré prevládajú v riadení ľudského správania je egoizmus, individuálne sledovanie vlastných záujmov. Tieto však môžu prísť s inými do konfliktu, celkový výsledok však bude úžitkom. Každý človek by mal mať najväčšiu slobodu a mal by ju garantovať druhým. Egoizmus nie je cnosťou, ale hybnou silou. Egoistický človek nemá zmysel pre činnosť v prospech verejného dobra.“  

   Fanfani podrobil tieto názory kritike:

„Smithove myšlienky viedli k zavedeniu slobodnej súťaže. Jej neprítomnosť mení egoizmus z hybnej sily na systém privilégií. Pre väčší úžitok spoločnosti je sloboda garantom minimalizácie individuálnych privilégií a výhod. Ekonomické intervencie a dotácie a politický autoritarizmus charakterizovali obchod a politiku minulých storočí. Proti ním sa postavil liberalizmus a demokracia, ktoré prispeli k vzniku parlamentnej demokracie. Marx kritizoval Smitha, ale akceptoval egoizmus za hybnú silu. Tvrdil, že slobodná súťaž ponúka príležitosti na rast privilégií, čo vedie k rozpadu spoločnosti. Súťaž zrušil a tvrdil, že bez súkromného vlastníctva, bez inštitúcie rodiny a štátu sa dospeje k slobode a humanite.“

   Záver Fanfaniho bol prorocký: „Ani teória a prax A. Smitha, ani K. Marxa nevyriešia problémy spoločnosti.“  Poprevratový vývoj u nás dal za pravdu týmto jeho názorom, pričom aplikácia sociálneho učenia cirkvi by bolo cesta lepšieho vývoja našej spoločnosti.

 

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

U. S. Steel odchádza, o košickú fabriku bojujú Třinecké železárny

U. S. Steel predáva košické železiarne, ponuku predložili Číňania a skupina slovenských miliardárov.

KOMENTÁRE

Úbohá stredná trieda, tá sa vo Ficovom vlaku nevezie zadarmo

Ak sa niektorí chcú mať závratne dobre, musia sa tí ostatní mať horšie.

KOMENTÁRE

Ako o tridsať rokov rozvrátim našu spoločnosť

Moderné demokracie sa premenia na vlády starých.


Už ste čítali?