reklama

Prvá cesta na Západ

Mal som dvadsaťsedem, keď som sa dostal prvýkrát na Západ, do dánskej Kodane. Aj keď sa už blýskalo na lepšie časy, vtedy to bolo veľké privilégium. Odvtedy prešlo päťdesiat rokov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (12)
Malá morská panna
Malá morská panna (zdroj: kodan.jpg)

V r. 1966 Ústav technickej kybernetiky SAV dostal povolenie na nákup dánskeho počítača GIER. Mal vystriedať starý elektronický počítač ZRA-1 z NDR. Medzi matematikmi, ktorí boli vybraní na mesačné školenie do Kodane, som bol aj ja.

30.10.1966 sme leteli z Prahy, pri pristávaní nás vítalo mnoho červených domčekov, vyzerali ako zápalkové škatuľky. Bývali sme naproti firmy Regnezentrale, ktorá vyrobila GIER.

Pri prvej príležitosti som navštívil Langelinie a Little Mermaid. Malá morská panna sa zasnene dívala do diaľky, nad parkami lietali divé husi, ako v Andersenových rozprávkach. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vedľa firmy bolo kino Rialto. Dávali premiéru amerického filmu Doktor Živago s Julie Christie a Omarom Sharifom. Film ma nadchol, neskôr som pochopil, keď v r. 1968, po invázii vojsk, rýchlo vydali Pasternakovu knihu, že z krutej drámy urobili slaďák. 

V Dánsku bol vtedy nástup erotiky. Boli sme šokovaní, keď vo výkladoch vedľa Betlehema, pápeža Jána XXIII. a J.F. Kennedyho, boli nahotiny. V Živagovi sa mi páčila láska Lary a Jurija a trápil ma osud G. Chaplinovej, Živagovej manželky. Američania natočili romantické scény, s krásnou hudbou M. Jarreho, krutosť komunistickej revolúcie zostala v pozadí. V polovici filmu bola na ulici fajčiarska prestávka, takže druhú polovicu sme videli viackrát.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V Kodani nás prekvapil poriadok, plné obchodné domy, usmiati ľudia. Dáni mali rovnaké platy ako my, iba ceny boli asi 5x menšie. Obchodné domy mali tovar vonku, bicykle ani domy sa nezamykali.

Tu som prvýkrát počul Rachmaninov klavírny koncert č.2. Na námestí som zažil evanjelizátora, ktorý hlásal: „Jesus is the highlight of the world“. Pozval ma na protestantské modlitby, kde ma osobne privítali. Dlho mi posielali náboženské knihy od autora Watchman Nee.

Organizátori nás cez víkendy pozývali na kultúru, napr.na muzikál o speváckej rodine v Alpách „The sound of music". Navštívili sme Carlsberg Glyptotek – pivovar s múzeom obrazov a sôch. Všetko bolo zadarmo, aj koštovka veľa druhov piva. Pivovar mal ročne zisk 12 mil. dánskych korún, z ktorého podporoval múzeum, kultúru a vedu. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ohúrila nás veľkolepá vianočná výzdoba, všetko bolo vysvietené. Do švédskeho Malmö sme sa bez víz a vycestovacej doložky tiež odvážili. Nikto nás nekontroval, za hodinu sme boli loďou vo Švédsku. Auta jazdili vľavo, zlodejov ani tam nepoznali. Každý si kúpil šušťák a tranzistor do ruky. Na lodi sme počúvali hudbu z vesmíru. Mladí Švédi pili, spievali a tešili sa na lacný alkohol, ktorý doma nemali. Neskôr som sa odvážil ísť aj do Lundu, kde som mal na univerzite priateľa, matematika Leifa Arkeryda. Býval v nádhernom dome, manželku mal z Turecka, na obed bol šašlík.

1.decembra sme sa vrátili domov. Colníci šuštáky a tranzistori nenašli, iba jednému starému mládencovi vyčítali plný kufor neopratých dederónových košieľ.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

GIER bol moderný počítač pre vedeckotechnické výpočty v jazyku Algol. Jeho spoluautorom bol Peter Naur z Regnezentrale, spolutvorca Algola. Keď sme 20.júna 1967 na ÚTK SAV otvárali jeho činnosť, z nemocnice mi zavolali, že sa nám narodila cisárskym rezom dcéra Monika.

GIER spoľahlivo chodil, robili sme školenia, počítali numerické výpočty. O rok sme sa vrátili do Kodani na dvojtýždňové doškolenie. V Rialto stále dávali Doktora Živaga, Little Mermaid sa stále smutno dívala na more a v Carlsbergu dávali pivo zadarmo.

1.1.1968 začal v ČSSR obrodný proces, ktorý sa po ôsmich mesiacoch brutálne skončil. Nastal návrat totality KSČ, dvadsať jedna rokov „normalizácie“. 

Jozef Mikloško

Jozef Mikloško

Bloger 
  • Počet článkov:  286
  •  | 
  • Páči sa:  45x

Mám tri na štvrtú minus dva rokov (bŕŕŕ), 54-tí rok ženatý, štyri deti, dvanásť vnukov, troch pravnukov. Do r.1989 som bol vedec - matematik, potom politik, poslanec, prorektor, publicista, veľvyslanec v Taliansku (2000-2005), spisovateľ, závislák na FB. Od r. 2005 som dôchodca, vydavateľ najmä vlastných kníh (7), hudobno-dramatického CD-čka Ona, Ono a On, predseda Združenia kresťanských seniorov Slovenska. Pravidelne športujem, počúvam klasiku a rád sa smejem. Zabudol som, že od 11.3.2012 som sa stal poslancom NR SR a od 6.3.2016 som sa stal zasa slobodný človek, ktorému nedávno vyšla ôsma kniha: Ludia a doba -z môjho života (MarenčinPT). Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu