reklama

Franco Nero má dnes sedemdesiat!

Na dnešný deň mám v kalendári značku FN - najznámejší taliansky herec vo svete, fešák s modrými očami, Franco Nero, vlastne Francesco Sparanero, má 70 rokov. Mladšia generácia ho asi menej pozná, najmä ženy, si ho však dobre pamätajú, veď hral vo vyše 155 filmoch. Moje priateľstvo s ním začalo náhodným stretnutím na oslavách 40. výročia Domu Dona Bosca na úpätí hory nad starorímskym Tivoli, v detskom domove mládeže zo 17 krajín, pre ktorý založil a sponzoroval Nadáciu Don Bosco. Hneď bol priateľsky, potykali sme si, lúčili sme sa s jeho pozvaním detí – domovákov zo Slovenska, ktoré sa z rôznych dôvodov, žiaľ, neuskutočnilo. Naše stretnutia pokračovali, už o týždeň sme si zahrali futbal – ottocalcio. Vlani, na návšteve Ríma som mu zavolal, zdvihol, bol v Neapole, futbal sme odložili. Napadlo mi to včera, keď Neapol nabil Manchester City 2:1. Franco si pri Hamšíkovej žrdi isto spomenul na Slovensko. Bol to zápas, pri ktorom ani Vezuv nemohol zostať chladným.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (28)
Obrázok blogu

Zblížila nás vášeň pre futbal. V r. 2004-5 sme si s jeho partiou neraz zahrali na výborných športoviskách Ríma. Slovensko som so synom Danom dobre reprezentoval, ja s Francom sme mali spolu 129 rokov – tak sme sa predstavovali. Celkove vo svojich zápasoch nastrieľal 1921 gólov. Nahrávali sme mu, aby ich dal viacej – hneď po zápase som to musel, ako autorita, telefonicky potvrdzovať majiteľovi športoviska, ktorý to zapisoval. Bol o tom veľký článok v novinách. V New Orleans Caffe v Ríme sme spolu boli na džez, tam nakrúcal svoj posledný film Forever Blues (2005), v ktorom džez zblížil deda z vnukom. Bol producentom a hercom, film bol talianskou odpoveďou na krutý americký oskarový film Million dollars Baby. Loboval som v Taliansku aj doma za sponzorstvo pre tento jeho prvý vlastný film. Franco sa narodil v talianskom San Prospero, pretĺkal sa všelijakou prácou. Keď režisér John Huston videl jeho fotografiu, povedal, že práve takú tvár zháňa. Stal sa Ábelom v americkom veľkofilme Biblia, bolo to v roku 1966. Tento film bol štartom k raketovej kariére - nasledovali väčšie a menšie úlohy v mnohých filmoch, aj westernoch. Jeho partnerkami bola Claudia Cardinale, Virna Lisi, Catherine Deneuve, aj Sergej Bondarčuk a Vanessa Redgrave, ktorú si pamätáme najmä z filmu Blow up - Zväčšenina (1966) režiséra Michelangela Antonioniho. S Vanessou sa Franco poznal pri natáčaní, je od neho o 4 roky staršia. Mali spolu syna Carla (1969), dnes scénaristu a režiséra, ktorý žije v Londýne. Jeho vnuk hral s nami tiež futbal, vedel len anglicky. Franco ich v Londýne občas navštevoval, jeho vášeň k cestovaniu s vekom neupadá. Má stále rád futbal, hudbu, spev a posedenie s priateľmi pri víne. Aj v Ríme sme si po zápasoch posedeli, vždy bolo okolo neho veľa kamarátov. Franco žil a hral aj v Hollywoode, ale toto mesto ho nenadchlo. Rád sa vrátil do Ríma, kde žije aj jeho mama a sestra. Na Slovensku spolupracoval s Jurajom Jakubiskom a Deanou Horváthovou na filmoch Post coitum (2004) a Bathory (2008). Z jeho posledných filmov spomeniem Rasputina (2011), Listy Júlii (2010) a u nás dobre známy Svätý Augustín (2009) – prekrásna historka, ako sa stal z hriešnika svätec. Je zaujímavé, že aj keď sa po narodení syna Franco s Vanessou rozišli, po mnohých rokoch, na Silvestra v roku 2006, sa znova v tichosti zosobášili. Najväčší gól je, že spolu v r. 2010 v Taliansku natočili film Listy Júlie, v ktorom, ako v Romeovi a Júlii, sa romanticky opisuje ich story. Pozrite si taliansku ukážku napr. na http://www.mymovies.it/film/2010/letterstojuliet/Caro Franco! Ak sa mi dnes nepodarí telefonicky Ti zablahoželať, tak aspoň prostredníctvom blogu Ti želám, ešte veľa radosti zo života a tvorivých nápadov, aby si si zachoval svoj neopakovateľný úsmev, cit pre charitu a lásku k futbalu. P.S: Článok som dal na blog o 18 hod. a o 18,10 som zavolal Francovi Nerovi. Dvihol, zagratuloval som mu, bol veľmi milý a prekvapený, pozdravuje Slovensko, ktoré má rád. Sľúbil mi, že keď bude niekde v okolí zavolá, pospomíname a zahráme si futbal. Dal mi svoj mail, pošlem mu tento článok. Povedal som, že jeho Svätý Augustín je u nás veľmi obľúbený, pýtal som sa ho na film Listy Júlii, bol prekvapený, že na Slovensku ho nepoznáme. Počas rozhovoru bol so svojou rodinou v Londýne, chystá sa na cestu do Kanady, kde pripravuje nový film!Arivederci, Franco! Grazie per discorso e tutto ti bene

Jozef Mikloško

Jozef Mikloško

Bloger 
  • Počet článkov:  286
  •  | 
  • Páči sa:  45x

Mám tri na štvrtú minus dva rokov (bŕŕŕ), 54-tí rok ženatý, štyri deti, dvanásť vnukov, troch pravnukov. Do r.1989 som bol vedec - matematik, potom politik, poslanec, prorektor, publicista, veľvyslanec v Taliansku (2000-2005), spisovateľ, závislák na FB. Od r. 2005 som dôchodca, vydavateľ najmä vlastných kníh (7), hudobno-dramatického CD-čka Ona, Ono a On, predseda Združenia kresťanských seniorov Slovenska. Pravidelne športujem, počúvam klasiku a rád sa smejem. Zabudol som, že od 11.3.2012 som sa stal poslancom NR SR a od 6.3.2016 som sa stal zasa slobodný človek, ktorému nedávno vyšla ôsma kniha: Ludia a doba -z môjho života (MarenčinPT). Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu