reklama

Krátka noc v Pruskom plná prekvapení

Pri vchode nás víta mladý muž s dvoma asi pištoľníkmi. Je to však farár Ivan Kňaze a jeho kapláni Igor Škrabák a Dušan Pecko. Práve začína 8. farský ples kresťanských rodín v Mikušovciach, tristo ľudí z osem filiálok (Pruské a Dulov, Horovce, Tuchyňa, Bohunice, Krivoklát, Vršatské, Podhradie, Mikušovce) sa prebojovalo k vstupenkám, pri sviečkach im vyhráva kapela Melódia a cimbalovka Vršatec. Budeme sa tu iba modliť?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (26)

Ani som si nesadol a už treba rečniť. Zahral som záhorácku na ústnej harmonike: pre mladých „Bola noc krásna májová“, pre starých „Až ja v tom hrobe budem spať“. Jednou vetou som pripomenul aj matematiku - čísla 2 a 34. V tombole je asi 100 cien, moje knihy, CD a talianske víno sú cenami útechy. Sedím pri stole klubu Združenia kresťanských seniorov Slovenska, na stole je viac fliaš ako ľudí, predseda klubu Jozef a Jana Gašparovci, slovenský podpredseda všestranný maratónec Anton a Jana Dobrodenkovci, a ďalší funkcionári Rudolf a Mária Šedovci, Ferdinand a Mária Mojtovci, Paľo Čičák. Okolie je mladé, pekné a milé.Na parkete sa nik nešanoval, robíme spartakiádu, hada, rockandroll. Kolená držia aj pri kozáčkoch, valčík „jeden-dva“ a lepáky iba s manželkami. Na tombole sa predávali papieriky s cenami alebo radami do života. Mne poradili napr. takto: Ak chceš Boha rozosmiať, povedz mu svoje plány! Výhra je v tvojej manželke! Neotravuj Pannu Máriu, vieš, že išla k Alžbete! Keď si nevyhral, daj manželke pusu! Mali sme smolu, že som nevyhral 4 kubíky dreva, alebo 100 kg zemiakov, 2 kg maku či dámske topánky č. 39. Cenou útechy boli od kamarátov priehľadné vodičky - 52 % a viac, vraj do studenej volebnej kampani. V programe farár Kňaze a kaplán Škrabák (študoval v Taliansku) imitovali Lasicu a Satinského, dialóg o zaváraní, Tóno Dobrodenka zaspieval Karla Gota, potlesk nemal konca. Trojgeneračná zábava sa rýchlo míňala, pri množstve rozhovorov s mladými, strednými a starými, ma prekvapilo, že nik nenadával a nefrflal, majú svoju náplň, ich život má zmysel, do budúcnosti sa nepozerajú cez slzy. Počet veriacich je tu 7200, kostoly sú plné, pozrite si perfektnú stránku farnosti http://pruske.fara.sk: množstvo akcií, projektov, kultúry, športu, bohoslužieb. Fara je otvorená s pastoračným centrom Jonatan, telocvičňou, ihriskami, centrálou Erka, ktoré robilo aj toho roku kolednícku Dobrú novinu pre Afriku. Vlani 26 tisíc detí a mladých vybralo 885 tisíc Euro, prekvapujúci gól chudobného Slovenska.Dovidenia, Pruské! Vo februári prídeme zasa na konferenciu seniorov s juniormi. Deň pred tým si dáme futbal: starí – mladí, uvidíme, ktorá viera je pravá.Nočnou zasneženou autostrádou som sa dozvedel, že môj priateľ „bílí dominikán“ z Prahy, arcibiskup Dominik Duka sa stal kardinálom - mnogája ljeta, eminenza. Počúvali sme aj zaujímavý rozhovor, dobré otázky a múdre odpovede premiérky Radičovej. Som nerád, že to balí, ale som rád, že gorilám sa v tomto podnebí už nesmie dariť! Aj o tom budú voľby! P.S.: Keď som bol v lete v talianskom Bibione na nedeľnej omši, nechcel som veriť očiam: mladý farár Andrea Vena, preplnený veľký kostol, pastoračné centrum, mnoho ihrísk, knižnica, predajňa kníh, kaviareň, reštaurácia, divadlo, kino, omše na pláži, diskotéky, koncerty, šport. Práve tu bežali dni talianskych „katolícky“ orientovaných denníkov - Avenire, s ročne predanými 26 miliónmi výtlačkami a kresťanskodemokratickým Il Popolo. Talianom som závidel túto faru budúcnosti, ale po návšteve v Pruskom viem, že aj my máme takú. Žilinský biskup Tomáš Galis môže byť na svoje ovečky hrdý.Na fotky nemožno čakať, asi zamrzli v éteri.

Jozef Mikloško

Jozef Mikloško

Bloger 
  • Počet článkov:  286
  •  | 
  • Páči sa:  45x

Mám tri na štvrtú minus dva rokov (bŕŕŕ), 54-tí rok ženatý, štyri deti, dvanásť vnukov, troch pravnukov. Do r.1989 som bol vedec - matematik, potom politik, poslanec, prorektor, publicista, veľvyslanec v Taliansku (2000-2005), spisovateľ, závislák na FB. Od r. 2005 som dôchodca, vydavateľ najmä vlastných kníh (7), hudobno-dramatického CD-čka Ona, Ono a On, predseda Združenia kresťanských seniorov Slovenska. Pravidelne športujem, počúvam klasiku a rád sa smejem. Zabudol som, že od 11.3.2012 som sa stal poslancom NR SR a od 6.3.2016 som sa stal zasa slobodný človek, ktorému nedávno vyšla ôsma kniha: Ludia a doba -z môjho života (MarenčinPT). Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu