reklama

Prečo už neplatí: "Zatnite zuby a voľte KDH"?

Zajtra, na Jozefa, je povolebná Rada KDH. Na všetkých doterajších som vystúpil, zajtra budem mlčať a túto svoju úvahu, písanú v dobrej vôli, publikujem predtým.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (114)

KDH urobilo počas 26 rokov veľa v prospech Slovenska, bol som pri tom od začiatku. Heslo z nadpisu máme od r. 1990. Keď som jeho autorovi dával na nedávnom poslednom stretnutí volebné plagátiky KDH, odmietol ich. Bolo to nečakané a nezdvorilé.

KDH nikdy nebolo stranou podvodníkov, privatizérov, rýchlozbohatlíkov, korupčníkov a klamárov. Na pozitívne veci sa rýchlo zabudlo a po dlhotrvajúcich útokoch a mnohých našich chybách preferencie KDH dlhodobo klesali.

Vo volebnej kampani bojovalo za KDH veľa ľudí dobrej vôle. Biely tím mladých ľudí urobil po Slovensku kus poctivej práce. Dnes však iba nadšenie nestačí, bez profesionálneho marketingu, 6.marca na svitaní, KDH vypadlo z 1. ligy.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Kresťanské“ Slovensko dalo prednosť:
- R.Sulíkovi a strane SAS, bez ktorej by sme tu nemali štyri roky Fica a ktorá čaká na otvorenie tém, proti ktorým sme štyri roky v parlamente úspešne bojovali.

- I. Matovičovi, ktorí tvrdí, že všetci politici sú zlodeji a klamári, iba OĽANO nie je.

- A. Dankovi a strane, neveste do každého počasia, ktorá má veľa za ušami.
- M. Kotlebovi, najmä pre ignorovanie jeho existencie a tém, o ktorých hovorí.

- B. Kollárovi, ktorí po voľbách ukázal svoju „rodinu“ ale ani v politike nechce zodpovednosť.

KDH by s tymito, najmä schránkovými stranami, ťažko spolupracovalo. Chýbalo jej 0,06%, t.j. 1560 hlasov. Je to signál zhora, možnosť na reparát, alebo dôsledok mnohých chýb?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na základe štvorročnej činnosti v NR SR, Klube poslancov, občasnom pozvaní na Predsedníctvo KDH (PKDH), príčiny pádu KDH, bez poradia dôležitosti, vidím v tomto:

1. Strata kritickej atmosféry v orgánoch KDH - Rade, PKDH, aj v Klube poslancov. Politická nekorektnosť nebola v móde. Kto sa pokúsil niečo kritické povedať, neoplatilo sa mu to. Pri tvorbe kandidátky a s blížiacimi voľbami sa to zhoršovalo.

2. Spánok a vegetovanie mnohých klubov a okresov, s členstvom s vysokým vekovým priemerom, s "mŕtvymi" dušami a rodinnými klubmi. Aj preferenčné krúžky okresným a krajským predsedom sú toho dôkazom. KDH si na politickej scéne nenašlo spojencov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

3. Nevôľa so stále rovnakými kandidátov z krajov sa prejavila masovým krúžkovaním, ktoré bolo aj vyjadrením nespokojnosti s kandidátmi PKDH. V praxi tak vzniklo krúžkovanie "každý za seba", nie za stranu, aj so vzájomnou kritikou kandidátov.

4. KDH v minulosti personálne nereflektovalo svoje volebné neúspechy. Posledným príkladom boli neúspešné prezidentské voľby. Slogan - ideme ďalej a nepovedať kde, nestačíl.

5. Regióny boli príliš silné pri kľúčových rozhodovaniach KDH, aj keď neprinášali žiadne zásadné návrhy k správnej orientácii KDH. Prepad šiestich krajských lídrov bol fatálny.

6. V kampani bola iba malá propagácia ľudí KDH+ a nových kandidátov z tzv. "proliferov". V posledných volebných novínách bol pripravený článok o nich, ktorý na protest krajských lídrov vymenili za ich propagáciu. Kraje dopadli takto: Banská Bystrica 3,0%, Nitra 3,3%, Trnava a Bratislava 3,9%, Trenčín 4,3%. Košice, Žilina a Prešov 5,3%, 6,0% a 9%.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

7. Seniori sú dlhodobo hlavnými voličmi KDH, aj keď v kampani, resp. v parlamente im nebola venovaná žiadna resp. adekvátna pozornosť. Konštatujem to, ako 8 rokov pôsobiaci predseda Združenia kresťanských seniorov Slovenska (ZKS) s množstvom celoslovenských podujatí.

8. Kampaň musia zhodnotiť iní, ale bolo proti nej veľa namietok. Na hlavnom plagáte matky s dieťaťom, ktorý bol z volieb do EP, chýbal otec a aj v zástave zavinuté dieťa nepôsobilo dôveryhodne. Kampaň, najmä v závere, bola silne zameraná na predsedu hnutia.

9. Niektorí prominenti KDH získali veľmi málo krúžkov (Radačovský, nitriansky krajský líder 2098, A.Přidal, trnavský krajský líder 1405, M. Krajčovič, poradca predsedu 231, M. Pápay, predseda okresu Hlohovec 91). "Proliferi" sa prebojovali na 4. (R. Ocílková), 5. (M.Čaučík), 6. (E.Grey) a 8. miesto (M. Michalčík). Hlavní skokani podľa médií boli Hlina 70 - 10, Mikloško 31 - 14, Hatok 52 - 16, Žembová 100 - 18, Bobula 150 - 20.

10. Politické konzílium, ktoré by mali tvoriť stovky bývalých vysokých politikov bolo zrušené (2009). Vzniklo iba Konzílium (2010), s predsedom v PKDH. Žiaľ, nefungovalo, nikto nevedel, kto je v ňom. Aj keď mám dekrét, Konzílium sa nezišlo.

Niektorí tvrdia, že hlavnou príčinou pádu KDH boli zákony na "ochranu života", ktoré predložili poslanci Š. Kuffa, M. Kvasnička a J.Mikloško bez vedomia KDH. Odmietam to, ako neopodstatnené. Zákony boli odovzdané v poslednom možnom momente, určite nie vo vhodnej chvíli a obsahovali neadekvátne tresty za ich porušovanie. Dotkli sa však tém hodných diskusie, na ktoré parlament štyri roky nenašiel odvahu. "Proliferi", ktorí o týchto témach hovoria roky, sa prekrúžkovali na vysoké miesta kandidátky. Surová negatívna kampaň strany SKOK proti navrhovateľom zákonov im nepomohla, SKOK získal 0,87% hlasov.

Ochrana života od počatia po prirodzenú smrť je beh na dlhé trate. Sú za tým masové pochody za život, ich manifesty, miliónové referendum, pamätníky nenarodeným, Sviečky za nenarodených (1. 11.), Dni počatého života (25. 3.), atď., ktoré však zostali bez dôsledkov. Na Slovensku sa doteraz nemohlo narodiť 1,36 milióna detí. V zákonoch išlo o požiadavky, zohľadňujúce učenie Cirkvi. Roky na nich pracovali odborníci, aj keď nebolo toho, kto by ich predložil do NR SR. Konštatujem, že navrhované tresty v prvom čítaní zákonov boli neprimerané, opakovane som sa za to ospravedlnil.

Išlo o dva zákony, celkovo 100 strán textu, o ktorých KDH nevedelo (zmena Ústavy SR v prospech nenarodených detí a zrušenie umelého prerušenia tehotenstva). Máme zákony na ochranu prírody, zvierat a života zločincov, ale nenarodené deti nie sú chránené. Zákony sa týkali mnohých otázok ochrany života a nových bioetických tém v zhode s encyklikou Jána Pavla II. Evanjelium života. Okrem potratov, eutanázie a umelého oplodnenia sa druhý zákon týkal aj asistovanej reprodukcie, generovania embryí vo veľkom, ich zmrazovania a likvidácie, overovania medicínskych poznatkov a liečiv na nenarodených deťoch, prenosu nenarodeného dieťaťa, genetickej diagnostiky, prenatálnych vyšetrení ohrozujúcich život nenarodených, eugenických praktík selekcie embryí, náhradného materstva, využívania ľudského tela, tela nenarodených a ich častí na zisk, klonovania človeka a nenarodených, výskum na živých nenarodených, génovej terapie, spájania ľudských a zvieracích prvkov, využívanie embryonálnych kmeňových buniek a iných častí nenarodených. Išlo teda o mnohé nebezpečné a nepreskúmané metódy, ktoré sa v dnešnom „výskume“ a biznise objavujú. V tomto zákone sa zakazovalo aj obchodovanie s ľuďmi a nenarodenými, detská prostitúcia, nezákonná adopcia, nútené sobáše, odoberanie orgánov, atď. ale to si nikto nevšímal. Tí, čo zákony najviac kritizovali, často vychádzali iba z titulkov novín. Aj šefredaktor Duchovného pastiera Daniel Dian 28.2.2016 v "predvolebnej" kázni v Prievoze odsudil troch poslancov, ktorí chceli poslať ženy do väzenia. Asi o tom tiež prečítal iba titulky bulvárov.

Som rád, že téma ochrany života vyvolala širokú diskusiu. Môj blog na túto tému prečítalo 42.500 čitateľov, z ktorých sa páčil zhruba ôsmim tisícom. Redaktor Postoja Jaroslav Daniška a exminister Vladimír Paľko si v svojich článkoch všimli aj druhú stranu mince a postavili sa na stranu navrhovateľov.

Keď iné metódy liečenia zlyhávajú, treba spoločnosť informovať a liečiť šokom. Prvé čítanie zákonov je vždy iba o jeho princípoch. V prípadnom druhom a treťom čítaní sa dá mnohé zmeniť. V témach ochrany života treba konať, aj keď v Roku milosrdenstva navrhovať takéto postihy bolo nesprávne.

Kto pracuje, robí aj chyby. Celkove som v parlamente vystúpil 630 krát, iba návrhy zákonov o ochrane života, ktorých som nebol autorom, pokladám za nedomyslené a chybné. Zákony vychádzali z logiky, že ak je oplodnené ľudské embryo ľudskou bytosťou, potom za jeho zničenie platí Trestný zákonník. Nikomu pritom nevadili útoky liberálov a ich témy o eutanázii, legalizácii drog, potratoch, adopcii detí komunitou LGBTI, rozvodov u notára, atď.?

V čase, keď sa ešte netušilo o zákone na ochranu života, na nominačnej Rade KDH, 24.10.2015, som bol podrobený tvrdej kritike za svoje politické postoje, za prácu ZKS a za časopis Generácie. Ani tí, čo moju prácu v NR SR poznali, sa ma nezastali. Potom sa všelikto pokúšal vyhodiť ma z kandidátky. Bol som tam nie za seba, ale za ZKS. Ak by som našiel náhradu, človeka, ktorý by pomohol aj v ZKS, rád by som sa vrátil k literatúre.

Ďakujem svojim 5642 voličom, bolo medzi nimi veľa neseniorov, ktorí mi dali preferenčný hlas. Z 31. miesta som skočil na 14., čo by v minulých voľbách stačilo na prekrúžkovanie.

Moje postavenie v KDH nebola prechádza ružovým sadom. Na všetkých Radách KDH, Snemoch a v PKDH, som vystúpil. Snažil som sa o úprimný postoj a konštruktívnu kritiku, ovácie som nedostával. Počas práce v NR SR som bol jedným z najaktívnejších poslancov, nikdy mi nikto nepovedal, snáď iba kolega M. Fronc, čo bolo dobré alebo zlé. Väčšinou ma z kolegov nik nepočúval. Keď išlo pre mňa o najdôležitejšie hlasovanie v živote, o prezidentom I. Gašparovičom vrátenom mojom zákone o Slovenskom historickom ústave (SHÚ) v Ríme, nikto z KDH neprišiel hlasovať, zákon schválili poslanci Smeru. SHÚ tretí rok v Ríme úspešne pracuje.

Za 4 roky ma KDH vyslalo na dve tlačovky, raz do rozhlasu na rozhovor. Päťkrát ma verbálne vyhodili z klubu poslancov KDH. Všetko sa to udialo dávno pred podaním návrhu zákonov na ochranu života, za ktoré som bol najviac kritizovaný.

Treba sa vrátiť k výroku Rudolfa Dobiáša: "40 rokov sme žili iné životy, teraz treba žiť v pravde." Slovensko zachránia iba duchovné hodnoty. KDH sa musí radikálne zmeniť, nemôže to očakávať iba od voličov. Súčasný stav v slovenskej politike je obrazom našej krajiny. Ak sa nevrátime na cestu morálky, zle dopadneme. V tomto "obrodnom procese" je KDH nezastupiteľné. Musí však ponúknuť ľuďom dobrej vôle to, čo doteraz nedokázalo - nádej.

Jozef Mikloško

Jozef Mikloško

Bloger 
  • Počet článkov:  286
  •  | 
  • Páči sa:  45x

Mám tri na štvrtú minus dva rokov (bŕŕŕ), 54-tí rok ženatý, štyri deti, dvanásť vnukov, troch pravnukov. Do r.1989 som bol vedec - matematik, potom politik, poslanec, prorektor, publicista, veľvyslanec v Taliansku (2000-2005), spisovateľ, závislák na FB. Od r. 2005 som dôchodca, vydavateľ najmä vlastných kníh (7), hudobno-dramatického CD-čka Ona, Ono a On, predseda Združenia kresťanských seniorov Slovenska. Pravidelne športujem, počúvam klasiku a rád sa smejem. Zabudol som, že od 11.3.2012 som sa stal poslancom NR SR a od 6.3.2016 som sa stal zasa slobodný človek, ktorému nedávno vyšla ôsma kniha: Ludia a doba -z môjho života (MarenčinPT). Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu