reklama

In Memoriam F.L. Bauer (*10.6.1924, + 26.3.2015)

Iba nedávno som sa dozvedel, že profesor Friedrich Ludvig Bauer (FLB), u ktorého som na Technickej univerzite v Mníchove (TUM) strávil veľa mesiacov, zomrel. Krátko si na neho spomeniem.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Friedrich Ludvig Bauer
Friedrich Ludvig Bauer (zdroj: www.computer.org)

Bol Bavorák, uzavretej povahy. Nikdy nemal čas, ale vždy chápal situáciu. Bez neho by sa moje pobyty na jeho katedre neuskutočnili. Vždy, keď som k nemu na začiatku prišiel, dal mi univerzálny kľúč od všetkým miestností univerzity. Aj v noci som mohol byť vo veľkej knižnici a študovať originály Gaussa, Newtona a Langrangea. Bola to super dôvera „červenému špiónovi“ z Ostbloku, ktorú som nezneužil.

Oženil sa v r. 1949. Jeho mladá manželka spadla z koňa, ochrnula a zomrela v r. 1973. Druhýkrát sa oženil v r. 1974 so svojou študentkou, mladou matematičkou M.H. Vogg. Mali päť detí, občas som ich videl na seminároch a výletoch.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Bol známym numerickým matematikom a informatikom, spoluautor jazyka Algol 60, v ktorom všetci programovali, aj ja. Napísal veľa vedeckých článkov a kníh. Knihu o kryptografii – Decrypted secrets, stále vydávajú. Bol v redakčnej rade špičkového časopisu Numerische Mathematik. Známa je jeho teoréma – Bauer-Fikeova o ohraničení vlastných hodnôt špeciálnych matíc. Ako emeritus bol zodpovedný za prípravu sekcie výpočtovej techniky v Deutsches Museum v Mníchove. 

Po nástupe na ÚTK SAV v r. 1963 mi vedúci oddelenia Ivan Plander dal za úlohu naštudovať novú Rombergovu metódu numerickej integrácie a vyskúšať ju na počítači. Originálna práca bola v švedštine, článok FLB bol vo francúzštine, mama mi ho preložila. Jednalo sa o metódu, v ktorej sa integrácia počítala lichobežníkovom metódou postupne s polovičným krokom, pričom sa Langrangeovou extrapoláciou pre nulový krok Aitkenovou rekurziou vždy presnejšie počítal daný integrál. Túto myšlienku neskôr zovšeobecnili žiaci FLB - R. Bulirsch a J. Stoer.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prvýkrát som stretol FLB na konferencii v Liblickom zámku ČSAV v r. 1964. Bol som mladý zajac, rok som pracoval na ÚTK SAV. Vystúpil som s príspevkom porovnávania numerických kvadratúr, aj Rombergovej metódy, na počítači ZRA-1. „Romberg“ býval najpresnejší, iba pre niektoré špeciálne typy integrálov, napr. s rýchlooscilujúcou funkciou alebo funkciou so singulárnymi bodmi, nefungoval. To ma nadlho doviedlo k téme rychlooscilujúcich funkcií. FLB ma v Libliciach počúval, rovnako aj numerické hviezdy - I. Babuška, A.N. Tichonov, A.A. Samarskij, V.I. Sobolev a M. Práger.

V nádhernom odmäku r. 1968 som požiadal o najlepšie vedecké štipendium v Európe - Alexandra von Humboldta (AvH). Okrem mnohých dokladov som musel priložiť aj odporúčania matematických korifejov, mne ich dal prof. M. Fiedler z Prahy, W. Gautschi z Laffayette v USA a FLB mi vo vinárni kráľovnej Elišky v Brne na konferencii Equadiff 1968 podpísal, že ak štipendium dostanem, príjme ma na TUM. Dostal som ho v r. 1969, ale pre čakanie druhého dieťaťa som požiadal o preloženie na r. 1970. Nemci to akceptovali, doma sa normalizovalo, iba ťažko sa dalo vycestovať. Problémy tej doby som opísal v mojej knihe Ľudia a doba – z môjho života (MarenčinPT, 2017).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nemci mi 10 mesačné štipendium v r. 1970 predĺžili na dva roky, doma to neodsúhlasili. S manželkou a dvoma deťmi som sa v januári 1971 vrátil domov. Na hraniciach mi zhabali kufor náboženských kníh a veľa listov. Do NSR som sa dostal až po 11 rokoch - v r. 1981, 1984 a 1987, vždy na 3 mesiace.

Som vďačný vedeniu AvH – H. Pfeiferovi, T. Berberichovi a D. Papenfussovi, za veľkorysú akceptáciu mojich vedeckých plánov, vedeniu ÚTK SAV - Štefanovi Petrášovi a Ivanovi Planderovi za podporu a porozumenie. Keď sa FLB stal v r. 1989 emeritným profesorom, v posledných dvoch pobytoch v r. 1995 a 1998 ma prijal jeho žiak Ch. Zenger. Rád konštatujem, že moje najlepšie matematické a aj literárne myšlienky, vznikli v Mníchove - Nemcom to nikdy nezabudnem.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

FLB mi dôveroval, vždy mi umožnil plnú vedeckú slobodu na vlastnom výskume. Ticho knižníc a študovní mi dalo veľa do budúcnosti. Výsledky som publikoval najmä v zahraničí, prácu o systolických poliach na TUM, v Numeriche Mathematik vyšlo o asymptotických vlastnostiach kvadratúr. Doteraz sa teším, že moje cesty do Mníchova sa uskutočnili napriek tlaku totalitného režimu, atmosfére strachu z iných názorov. Našťastie, ani v socializme matematika neakceptovala iné názory. Som poctený, že do smrti budem patriť do rodiny 28.553 Humboldtistov z celého sveta, ktorí prežili to, čo ja a majú rovnakú kravatu, kalendár, aj spomienky.

Jozef Mikloško

Jozef Mikloško

Bloger 
  • Počet článkov:  286
  •  | 
  • Páči sa:  45x

Mám tri na štvrtú minus dva rokov (bŕŕŕ), 54-tí rok ženatý, štyri deti, dvanásť vnukov, troch pravnukov. Do r.1989 som bol vedec - matematik, potom politik, poslanec, prorektor, publicista, veľvyslanec v Taliansku (2000-2005), spisovateľ, závislák na FB. Od r. 2005 som dôchodca, vydavateľ najmä vlastných kníh (7), hudobno-dramatického CD-čka Ona, Ono a On, predseda Združenia kresťanských seniorov Slovenska. Pravidelne športujem, počúvam klasiku a rád sa smejem. Zabudol som, že od 11.3.2012 som sa stal poslancom NR SR a od 6.3.2016 som sa stal zasa slobodný človek, ktorému nedávno vyšla ôsma kniha: Ludia a doba -z môjho života (MarenčinPT). Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu