reklama

Spomienka na Franka Zappu

21.12.2020 by mal rockový spevák, hudobník a skladateľ, Američan Frank Zappa 80 rokov. V júni 1991 som sa s ním stretol na 3. Všeobecnej československej výstave v Prahe pri Křížikovej fontáne.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Frank Zappa
Frank Zappa (zdroj: www.ranker.com)

Po predstavení som navrhol pochytať sa za ruky a zaspievať si valčík na rozlúčku. Slováci spievali po slovensky, Česi česky, Frank anglicky. Pri lúčení sme zistili, že si ešte máme čo povedať, tak som ho pozval na Úrad federálnej vlády.

Prišiel presne s Michaelom Kocábom, debatovali sme temer dve hodiny. Bol srdečný a veselý, v názoroch liberálny, ale tolerantný a priateľsky aj ku katolíkovi. Kritizoval pomery v USA – vtedy to nebolo obvyklé: pre prílišnú dôležitosť peňazí, pre manipulovanie médiami, bol proti americkým evanjelizátorom, ktorí „získavali veľa peňazí.“ Kritizoval konzumnú spoločnosť, bol proti cenzúre. Upozorňoval ma, aby sme sa príliš neotvorili Západu, lebo stratíme národnú kultúru a identitu. „Svet čaká aj na vás, po 40 rokoch mu máte čo povedať. Nebezpečnejšia ako vojenská je ekonomická okupácia. V každej krajine majú svojho Klausa, treba hľadať tretiu ekonomickú cestu.“

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Naše priority videl v rozvoji turistiky, kultúry a ekológie. Treba vybudovať infraštruktúru, nové hotely aj zo starých kaštieľov, s dobrou propagáciou. V kultúre treba dať priestor talentom a tvorivým ľuďom. „Vašou šancou je, že vo vláde máte umelcov, vedcov a spisovateľov. Vašu revolúciu robili kreatívni ľudia... Máte prekrásnu krajinu, snažte sa, aby takou zostala... Ľudí, ktorí sa za komunizmu báli a boja sa aj teraz, nesmiete stratiť, treba ich získať dialógom.“ Aj keď jeho rodičia, taliansko-americká rodina, boli veriaci, on bol ateista. S druhou manželkou mal štyri deti, vydal 62 albumov, po jeho smrti ich vyšlo vyše 50.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

24. júna 1991 ho na letisku v Prahe vítalo vyše 5000 ľudí, pre mnohých bol idolom. Jeho skladby boli plné improvizácií a experimentov. Vtedy som netušil, že tento zaujímavý, trocha extravagantný, ale hľadajúci človek, je smrteľne chorí a že onedlho (4.12.1093) zomrie na rakovinu prostaty. 

Za socializmu naša pražská undergroundova kapela „Plastic people of the Universe“, mala meno Zappovej piesne „Plastic people“. Na pozvanie prezidenta Václava Havla navštívil Prahu už v r. 1990, keď ho Havel menoval za špeciálneho „veľvyslanca Západu pre obchod, kultúru a turistiku“. Na tlak americkej vlády však neskôr túto čestnú funkciu už Havel nespomínal.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V r. 2011 ho časopis Rolling Stones dal na 22. miesto v rebríčku 100 najlepších gitaristov všetkých čias. Asteroid 3834, ktorý objavil Čech Ladislav Brožek, sa volá Zappafrank. V Berlíne majú ulicu Franka Zappu, aj v Taliansku som jeho meno často počul. Fotografia je z www.ranker.com. 

Jozef Mikloško

Jozef Mikloško

Bloger 
  • Počet článkov:  286
  •  | 
  • Páči sa:  45x

Mám tri na štvrtú minus dva rokov (bŕŕŕ), 54-tí rok ženatý, štyri deti, dvanásť vnukov, troch pravnukov. Do r.1989 som bol vedec - matematik, potom politik, poslanec, prorektor, publicista, veľvyslanec v Taliansku (2000-2005), spisovateľ, závislák na FB. Od r. 2005 som dôchodca, vydavateľ najmä vlastných kníh (7), hudobno-dramatického CD-čka Ona, Ono a On, predseda Združenia kresťanských seniorov Slovenska. Pravidelne športujem, počúvam klasiku a rád sa smejem. Zabudol som, že od 11.3.2012 som sa stal poslancom NR SR a od 6.3.2016 som sa stal zasa slobodný človek, ktorému nedávno vyšla ôsma kniha: Ludia a doba -z môjho života (MarenčinPT). Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu